I dokumentet "Vad, hur och varför" visade jag en bild av två barn som tillsammans byggde ett hem till djuren. Mitt syfte var att jag ville se deras mognad i samarbete. Båda barnen är 4 år. De hade fått i uppgift av "Byggare Bob" att tillsammans bygga ett hem åt djuren. De blev väldigt glada över uppgiften och satte genast igång att bygga. Och vilket samarbete sedan. De var otroligt duktiga och väldigt stolta över sitt verk. Efter en tid visade jag bilden för pojken och frågade om han kunde berätta vad han gjorde på bilden. Han berättade då att de tillsammans hade byggt ett hem till djuren och att det var roligt. Jag trodde inte han skulle komma ihåg så i detalj vad han gjort och hade jag inte frågat hade jag aldrig fått veta. Han såg sin egen lärprocess och jag fick verkligen se min. När jag frågade flickan visste hon inte vad hon gjort utan jag fick fråga väldigt mycket för att jag skulle få något svar. Nu visar det sig också att flickan är väldigt blyg av sig så jag fick aldrig vetskap om vad hon kom ihåg. Men hon tyckte i alla fall att det var roligt att göra uppgiften. Jag uppmuntrade bägge barnen och sa att de varit duktiga med uppgiften som de gjorde tillsammans. Och barnen blev glada.
Referenslitteratur
Hillevi Lenz Taguchi (2007) Varför pedagogisk dokumentation. Riga: Livonia
Skolverket (2010) Lpfö 98 reviderad 2010. Stockholm: Edita
Skolverket (2012) Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan. Stockholm: Elanders
Skolverket (2012) Systematiskt kvalitetsarbete - för skolväsendet. Stockholm: Edita
Föreläsning
4 st. föreläsningarav Roger Ellmin fil.dr. Leg.psykolog.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar